RETINA PROJECT

The Concept

It is a unique experience to observe one’s own eyes. To see what one sees through. The starting point of my exhibition are the images taken of my retina in 2016 at an eye clinic in northern California. As soon as I saw my retina on the monitor in front of me, I knew that I would embroider it as a needlepoint. And so it happened. A very special universe has opened up to me since I stepped through my iris seeking insight into the back screen of my eye. The eye in its entitety is a complex planet on which I have discovered strange landscapes, both earth-like and extraterrestrial. It is extremely personal and at the same time infinitely universal. However, I myself am in this landscape, and this landscape is in me. Presence in the unbounded space of the mind.

I discovered tapestry as an exciting medium for myself in 2005. It was then that I realized the possibility that I could translate any photo into a needlepoint image by converting 1 pixel = 1 stitch, thus connecting my graphic arts profession and my embroidery passion from my childhood. All this lies in the innovation of the choice of theme: I can depict nearly anything, any technical achievement with this classic applied art technique. The uniqueness of the tapestry method I developed lies in that I do not use only one specific colour for one specific area. Instead, I divide the tapestry skein into six threads of different colours and mix colours from this pallet. I paint with threads.

The
Technique

The Vision

The world of my eyes is full of light. With sunrises and full moons. And of course with planets too. Actually, I possess an entire universe. Just like everyone else. The large bright circle in the tapestry image is the optic disc, which I became aware of with my retinal scan. The entire image is nothing more than a formal quotation: The full moon, behind branches. The quiet arrival of introspection.

The Tao Te Ching

by Lao Tzu

English version by Wing-Tsit Chan

47

One may know the world
without going out of doors.
One may see the Way of Heaven
without looking through the windows.
The further one goes,
the less one knows.
Therefore the sage knows without going about,
Understands without seeing,
And accomplishes without any action.

trending_flat Show More

trending_flat Show Less

trending_flat Show Less

Vernissage

Texts

MANNHARDT András: Pillantás legbelülre

Kapala Györgyi A retinámon innen és túl című kiállítása azért olyan különleges és elgondolkodtató, mert a művekben egymással ellentétes, de legalábbis egymástól nagyon távoli dolgok találkoznak és simulnak össze. A sok évszázados gobelintechnikával való megjelenítés által a legkorszerűbb orvosi képalkotó eljárások felvételei válnak műalkotásokká. Sokkal több ez, mint poén: annak felismerése, hogy a szépség a legváratlanabb helyeken bukkanhat fel és szerezhet örömet. Ugyanakkor gesztus is, mely azt jelzi, össze lehet barátkozni a világgal. A hidegnek tartott technika, és különösen az orvosi diagnosztika világa, mely mindig félelmetes egy kicsit, hiszen a sorsunkról dönthet, nem kell, hogy ellenséges legyen. A tisztán pragmatikus szempontok szerint készített scan, ha érezhető szeretettel, rengeteg munkával, gyönyörű színhatásokat produkáló fonallal hímezik ki, megmelegszik, emberivé válik.

trending_flat Read More

A kihímzett orvosi felvételek a művészi befelé figyelés ironikusnak is tekinthető, ám komolyan vett jelképei. Kapala Györgyi kíváncsian figyeli önmagát – hiszen a felvételek az ő retinájáról készültek –, és amit lát, azt pontosan tárja a világ elé. Valóban önmagát adja. A hímzések annyira pontosak, hogy egy szakember jól tudja értelmezni az ábrázolt anatómiai képleteket. Azonban a legtöbbünk számára ezek az alkotások kicsit olyanok, mint a pszichológiában alkalmazott projektív tesztek – mindenki azt lát beléjük, amit akar, azt a tartalmat ismerheti fel a hímzésekben, amit a tudata kivetít rájuk. Hegyeket, álombeli tájakat, csillagködöket, vagy éppen egy félelmetes cápa fejét. Kapala Györgyi hímzéseiben minden benne lehet, ami csak a nézők fantáziájában él.

trending_flat Show Less