Pilinger Erzsébet
Kívül-Belül
Óbudai Társaskör Galéria, 2013
A „kívül-belül“ kifejezéssel Kapala Györgyi dinamikus helyzet- és állapot-változásokra
utaló címet adott kiállításának, felidézve egyúttal az érzékelés lehetöségeinek változását
az technikai képek potenciáljainak bővülésével, s indirekt módon József Attila Nagyon fáj
című - érzelmi és egyben testi folyamatokat leíró - versét is.
Az ezzel összefüggő személyes vonatkozásokat, az egy baleset kapcsán átélt testi és
mentális folyamatokat a kiállítás bevezető szövegében Kapala Györgyi konkrétan megjelöli,
így nem kétséges, hogy a saját testi állapotát megjelenítő ct- és röntgenfelvétel,
írisz-fotó s ujjlenyomat szolgált kiindulópontul gobelin technikával megvalósított
műveihez.
trending_flat More
Az orvostudomány vizsgálati segédanyagainak számító belső testtájak
szerkezetét vagy metszetét mutató képek mellett feltűnnek a csak egy bizonyos személyre
jellemző testfelületek lenyomatait mutató, fotó alapján készültek is, amelyek kapcsán az
azonosság és azonosítás kérdései meghatározók. A külső és belső test-ábrázolásokkal együtt
egy floppy és egy cd képe is megjelenik, azoké a hordozó eszközöké tehát, amelyek az
utóbbi években orvosi vizsgálatok során testünk kívülről láthatatlan, belső részeinek
állapotát jelző képek tárolását és megőrzését lehetővé teszik.
Az eredeti technikai képek és eszközök gyakorlati funkciójával részben ellentétes, új
státuszba kerülnek viszont a hagyományos kézimunka-technika közvetítésével megjelenített
képek.
A különböző képek médiumának sajátosságait elemezve derülhet ki, hogy - a személyes
szférán túlmenően - mi lehet a tanulsága az egyén történetének megjelenítése a test
jellemző belső metszeteinek, struktúráinak képei által, ill. mi lehet a hozadéka a
„nagymama-business“-nek számító, a populáris hétköznapi gyakorlattá vált hímzéstechnika
használatának?
A technikai képek közül a képzőművészeti szférában a legnagyobb lelkesedést kiváltó a
röntgenkép volt. Moholy-Nagy László Festészet-Fényképészet-Film c. könyvében egy
röntgenfelvétel alatt képaláírásként például ez a szöveg szerepel: „A fénnyel átvilágított
test az egyik legnagyobb látási élmény.“ Egy kagyló szerkezetét megjelenítőnél pedig a
következő: „A fénnyé transzponált anyag.“
A gobelin-technikából következően Kapala Györgyi munkájában viszont a transzparencia – az
átlátszóság – nem lehet jelen, sőt épp ellenekezőleg: az így megjelenített kép tömör,
sűrített, állandósult és taktiklis érzékeinkre ható.
Ám visszatérve a röntgenfelvételekhez érdemes kitérni még egy aspektusra, amely Kapala
Györgyi munkájával kapcsolatban is meghatározó: az önazonosság- és betegség-tudat
változására. Ennek kapcsán jelennek meg a röntgenfelvételek Thomas Mann önéletrajzi
ihletésű regényében, a Varázshegyben is – méghozzá szintén némileg „rejtett, személyes,
ironikus módon“. A regény szereplői, a svájci tüdőszanatórium tbc-s lakói belső zsebükben
hordják a saját testrészeikről készült röntgen-felvételeket, mintegy igazolásul, hogy
válhattak a betegség, de egyúttal a pihenés és – a betegséghez tapadó képzetek részeként –
az erotika birodalmának polgáraivá.
Ezt fejezi ki az a részlet, ami felidézi két főszereplő humanista, Settembrini és Hans
Castorp, a fiatal mérnök találkozását:
(Settembrini) „Elnézte a fiatalember kacagását, s aztán megkérdezte:
- És a diapozitívja? Megkapta?
- Meg, meg – válaszolta Hans Castorp fontoskodva. Már a minap. Itt van. És belső zsebébe
nyúlt.
- Ahá, magánál hordja a tárcájában! Mint valami igazolványt, útlevelet vagy tagsági
jegyet. Nagyon jó. Mutassa!
És Settembrini, bal keze hüvelyk- és mutatóujja közé fogva, a fény felé emelte a (...) kis
üveglapot; gyakori, sokszor látható mozdulat volt ez idefenn. (...)
-Igen, igen – mondta aztán – tessék, itt az igazolványa.“ Majd így folytatta:
„- Nagyon jól tudja, mérnök úr, hogy mi a véleményem ezeknek a produktumoknak az
értékéről. S azt is tudja, hogy azok a foltok és sötétségek odabenn nagyrészt
fiziológiásak. Száz képet láttam már, ami többé-kevésbé úgy nézett ki, mint a magáé, s a
kép bizonyos fokig a megítélő kedvtelésére bízta a döntést, hogy vajon csakugyan
alkalmas-e igazolványnak vagy sem.“
A tudomány mindenhatóságára s ugyanakkor az egyén és a test azonosítására vonatkozó
kételyként értelmezhetjük ezt a véleményt, ám az utóbbi elképzeléssel épp ellentétes
gyakorlatot figyelt meg Michel Foucault. Abból a megfigyelésből kiindulva, hogy mindig a
testet büntették meg, ha az egyént törvényszegésen érték, arra a következtetésre jutott,
hogy évszázadonkon keresztül a test képviselte az egyént. A testet mint hatalom és tudás
tárgyát tehát olyan összefüggés-rendszerbe helyezte, amelyben a test mint az individuum
képviselője jelent meg.
A belső szervek megjelenítése kapcsán viszont ezzel ellentétes Hannah Arend – egy másik
meghatározó teoretikus – vélekedése, aki azt írja: fenomenológiai értelemben véve belülről
mindenki ugyanolyan, csakis kívül vagyunk autentikus megjelenésünk birtokában.
Ezt az elképzelést a „látszólag“ kifejezéssel lenne érdemes finomítani, hiszen
nyilvánvaló, hogy a mikrobiológiai és a genetika kutatások nem ezt bizonyítják.
Ám a képről magáról gondolkodó, más meghatározó elméletírók is hasonló kijelentésekbe
bocsátkoznak. Hans Belting például ezt írja: „A mai képalkotó, természettudományos
eljárások, amelyek a testről technikai képeket állítanak elő, kivonják magukat az emberi
reprezentációból. Egy olyan testet térképeznek fel, amely számára veszendőbe ment ´az én
testem´ értelmében vett birtokos névmás, azaz - most Danto szavaival élve-: ´nincs már
többé én, amit meghagytak volna a testben´.
A technikai képeknek az egyéni sajátosságokról a figyelmet elterelő működése részben
kioltódik viszont Kapala Györgyi munkáiban azáltal, hogy a képek tárgyait más médium
közvetítésével jeleníti meg. Tű-gobelineket készít, parányi öltésekre koncentrálva,
végeláthatatlanul hosszú folyamat során mintegy „enteriorizálja“, azaz belsővé teszi
témáit, saját testének képeit. De nemcsak ezáltal domesztikálja a képet, azaz nemcsak
„megszelidíti“ az előzőleg személytelen tűnő, mediális formát, hanem „háziasítja“ is a
gobelin státusza, s a személyes térben betöltött pozíciója által. A gobelinek ebben a
régióban boldogság-tárgyak, mindig személytelen idillt jelenítenek meg, s ekként egyben a
tökéletes harmónia megvalósulásának zálogai is az otthon bensőséges környezetében. Kapala
Györgyi azzal, hogy a szó szoros értelmében legszemélyesebb képeivel, saját teste
meghatározó részeinek képeivel helyettesíti az idill tárgyát, ironikus szemléletét
bizonyítja. Az önazonosság-tudat radikális, önironikus manifesztációivá változtatja
gobelinjeit, különösen, mikor saját fülének képét Van Gogh érzelmi-intellektuális
kapcsolatának krízisére utalva jeleníti meg, vagy száj-lenyomatának hímzett verzióját a
biedermeyer portrék formáját kisajátítva ovális passportouba és díszes keretbe helyezi.
Műveinek a korábban említett, a személyes vonatkozásokat részben kioltó hatása viszont –
paradox módon – a néző számára is teszi lehetővé, hogy az ábrázoltakkal azonosuljon, s a
puha felületek érintésére vágyó látogató saját képeiként tekintsen minderre. Ám érdemes
Kapala Györgyi munkájának még egy aspektusát hangsúlyoznunk: a hagyományok görcsös
keresésének időszakában, amikor a velünk egy időben élők a kortárs gondolkodást, s a
kortárs létet visszautasítva a múltba menekülnek, olyannyira, hogy rendkívüli energiával
teremtenek múltba vetített fikcióknak valós tárgyi világot a mostban, ő a hagyományos női
szférát jellemző, bensőséges tevékenységet, a gobelin-készítést úgy vállalja fel, hogy
személyes létének jelenbeli problémáit jeleníti meg általa, megújítva, s átalakítva egy
műfajt, a nosztalgia regresszív, restaurativ működtetése helyett progresszív, a humort sem
nélkülöző nosztalgiát megvalósítva.
2013. április
trending_flat Less