MANNHARDT András: Pillantás legbelülre
        
        Kapala Györgyi A retinámon innen és túl című kiállítása azért olyan különleges és elgondolkodtató, mert a
          művekben egymással ellentétes, de legalábbis egymástól nagyon távoli dolgok találkoznak és simulnak össze. A
          sok évszázados gobelintechnikával való megjelenítés által a legkorszerűbb orvosi képalkotó eljárások
          felvételei válnak műalkotásokká. Sokkal több ez, mint poén: annak felismerése, hogy a szépség a legváratlanabb
          helyeken bukkanhat fel és szerezhet örömet. Ugyanakkor gesztus is, mely azt jelzi, össze lehet barátkozni a
          világgal. A hidegnek tartott technika, és különösen az orvosi diagnosztika világa, mely mindig félelmetes egy
          kicsit, hiszen a sorsunkról dönthet, nem kell, hogy ellenséges legyen. A tisztán pragmatikus szempontok
          szerint készített scan, ha érezhető szeretettel, rengeteg munkával, gyönyörű színhatásokat produkáló fonallal
          hímezik ki, megmelegszik, emberivé válik.
        
        
        A kihímzett orvosi felvételek a művészi befelé figyelés ironikusnak is tekinthető, ám
          komolyan vett jelképei. Kapala Györgyi kíváncsian figyeli önmagát – hiszen a felvételek az ő retinájáról
          készültek –, és amit lát, azt pontosan tárja a világ elé. Valóban önmagát adja. A hímzések annyira pontosak,
          hogy egy szakember jól tudja értelmezni az ábrázolt anatómiai képleteket. Azonban a legtöbbünk számára ezek az
          alkotások kicsit olyanok, mint a pszichológiában alkalmazott projektív tesztek – mindenki azt lát beléjük,
          amit akar, azt a tartalmat ismerheti fel a hímzésekben, amit a tudata kivetít rájuk. Hegyeket, álombeli
          tájakat, csillagködöket, vagy éppen egy félelmetes cápa fejét. Kapala Györgyi hímzéseiben minden benne lehet,
          ami csak a nézők fantáziájában él.